Jak działa centrum logistyczne i kto w nim pracuje?

Centra logistyczne to rozwiązanie, które szczególnie wraz z rozwojem e-commerce nabrało szczególnej popularności. Na czym polega działalność takiego podmiotu? Choć w dużej mierze kojarzone jest z usługami kurierskimi, zdecydowanie wykracza poza ten sektor działalności.

Centra logistyczne to obiekty, które do obsługi wysyłek podchodzą w pełni kompleksowo. Zapewniają więc wszystko co niezbędne do pewnej obsługi klientów – niezależnie od wolumenu czy gabarytów przesyłek. Centra logistyczne składają się z magazynów, przestrzeni do przeładowania, placów manewrowych, terminalu w oraz rozbudowanego systemu dróg, który pozwala na bezproblemową komunikację dużych pojazdów ciężarowych. W efekcie centra logistyczne mogą obsługiwać zarówno małe przesyłki kurierskie jak i wielkie, masowe dostawy międzyregionalne oraz między państwowe.

Jakie zadania ma centrum logistyczne?

Podstawowym celem działania centrów logistycznych jest zapewnienie wysokiej jakości usług związanych z dostawami oraz ich obsługą. W efekcie ich zakres obejmuje przyjmowanie towarów oraz magazynowanie, ale również pełne zarządzanie zgromadzonymi zapasami. Bardzo ważną rolę odgrywa proces pakowania zamówień i ich wydawania – jeśli oczywiście centrum logistyczne odpowiedzialne jest bezpośrednio za obsługę zamówień w ramach e-commerce.

Warto zauważyć, że zakres prac wykonywanych przez centra logistyczne stopniowo wzrasta. Obecnie nie powinna dziwić sytuacja, w której tego rodzaju podmiot zapewnia inne usługi będąc niejako swoistym centrum usług wspólnych. W takiej sytuacji zapewnia nie tylko kwestie związane z obsługą celną oraz księgową, ale też zajmuje się kompleksowym marketingiem konkretnych marek czy oferuje wsparcie księgowe.

Dlaczego warto zdecydować się na centrum logistyczne?

To szczególnie korzystne w przypadku biznesów rozbudowanych, ale o rozproszonych kompetencjach poszczególnych zespołów. Scentralizowanie zadań logistycznych w ramach jednego podmiotu przekłada się bowiem na efektywność realizowanych prac. Warto w tym kontekście zauważyć, jak szerokie jest spektrum profesji osób zatrudnianych w ramach centrów logistycznych. Choć postrzega się tego typu podmioty głównie przez pryzmat pracowników fizycznych – magazynierów czy osób obsługujących poszczególne maszyny – ogromne znaczenie dla zachodzących procesów mają spedytorzy oraz logistycy. Ich zadaniem jest kontakt z podmiotami zagranicznymi, planowanie i kontrola dostaw, dbałość o dokumentację. Rozbudowane centra wraz z rozwojem sfery IT dbają też o swoje zaplecze analityczne. Stąd sięganie po specjalistów, którzy na bieżąco – wspierając się analizą baz danych – oceniają przepływy towarowe, braki magazynowe czy potencjalne zapotrzebowania klientów. Dobre centra kładą również duży nacisk na kompetencje sprzedażowe – nie brak bowiem sytuacji, w których producent danych materiałów właśnie na firmę logistyczną przenosi obowiązek obsługi zamówień sprzedażowych czy kontaktów z klientami.

Niewątpliwie, w takiej sytuacji korzystanie z zasobów i możliwości centrów logistycznych jest równoznaczne z bardzo wymiernymi efektami dla przedsiębiorstwa – szczególnie wtedy, gdy jego działalność skoncentrowana jest wyłącznie na produkcji. Taki outsourcing pozwala skutecznie zredukować nadmierne koszty osobowe, wprowadzić bardziej efektywny model biznesowy oraz obniżyć ryzyko błędów wynikających z nieprawidłowości logistycznych.

Poprzedni artykułTransport drobnicowy – ogólne omówienie i podstawowe cechy
Następny artykułJak zlecić tanie przeprowadzki w Warszawie

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj