Roboty w coraz większym stopniu tracą swoją fizyczną powłokę, zmieniając się w wirtualne systemy informatyczne. Technologia automatyzacji procesów biznesowych (RPA) odpowiada za stymulowanie czynności zwykle realizowanych przez człowieka. Jak zrobotyzowana automatyzacja procesów wpływa na przedsiębiorstwa? Jakie korzyści mogą czerpać klienci firm logistycznych?
Co to jest RPA i jakie ma znaczenie dla logistyki?
W branży logistycznej systemy informatyczne wykorzystywane są od wielu lat. Ich głównym zadaniem jest sprawna realizacja łańcucha dostaw. Profesjonalni operatorzy logistyczni posuwają się o krok dalej, korzystając z możliwości robotyzacji procesów. Robotic Process Automation (RPA) to technologia automatyzacji powtarzalnych procesów biznesowych opartych na jasnych regułach o charakterze mierzalnym. Głównym zadaniem technologii jest szybka i skuteczna realizacja łańcucha dostaw. Technologia usprawnia wiele żmudnych, powtarzalnych oraz bardziej złożonych procesów w przedsiębiorstwie, które narażone są na błędy ludzkie. RPA znajduje zastosowanie m.in. w planowaniu i śledzeniu przesyłek, przetwarzaniu zamówień czy fakturowaniu. Czas, który pracownik musiałby poświęcić na wykonanie danych zadań, może przeznaczyć na realizację innych czynności.
Dzięki wykorzystaniu RPA następuje eliminacja błędów często wynikających z natłoku zadań czy ograniczonej dostępności czasowej pracownika. Roboty mogą pracować przez 24 godziny, siedem dni w tygodniu, dzięki czemu procesy logistyczne odbywają się ciągle i bez opóźnień. Dużą korzyścią dla przedsiębiorstwa wykorzystującego RPA jest zwiększenie wydajności oraz obniżenie kosztów prowadzenia biznesu. Co więcej, robotyzacja procesów doskonale wpisuje się w podejście zorientowane na klienta, poprawiając jego doświadczenie i poziom satysfakcji.
Robotic Process Automation – brama do sztucznej inteligencji
Technologia RPA funkcjonuje w bardzo rozbudowanym obszarze, jakim jest Inteligentna Automatyzacja. Zaawansowana technologia AI prowadzi do automatyzacji procesów w przedsiębiorstwie, przy wykorzystaniu uczenia maszynowego, sztucznej inteligencji, algorytmów czy robotyzacji procesów. Mimo zaawansowanych technologii czynnik ludzki w wielu aspektach jest nie do zastąpienia. Grupa Raben, czyli czołowy operator logistyczny, zaprojektował własną platformę zarządzania procesami myRobot. Obecnie firma korzysta z 21 robotów naśladujących działania użytkownika w systemach IT. Roboty wykonują pracę średnio czterokrotnie szybciej niż pracownicy, zgodnie z algorytmem i bez ryzyka błędu. Jednostki robotyczne wspierają m.in. operacje planowania, załadunku, rozładunku, oferowania, rozliczenia, wystawiania faktur, a także zmieniają statusy, zamykają trasy i przygotowują kalkulację długości tras. A wszystko to z korzyścią zarówno dla przedsiębiorstwa, jak i klienta, który oczekuje szybkiej realizacji zlecenia.